Η Ryanair θέλει να κόψει τα «φτερά» της Aegean Airlines στην ελληνική αγορά. Η απόφαση του ιρλανδικού αερομεταφορά low cost που πέρυσι διακίνησε συνολικά 81 εκατ. επιβάτες, να δημιουργήσει βάση για δύο αεροσκάφη του στην Αθήνα και για ένα στην Θεσσαλονίκη από τον ερχόμενο Απρίλιο, πραγματοποιώντας 154 και 212 πτήσεις την εβδομάδα αντιστοίχως με δρομολόγια στο εσωτερικό και το εξωτερικό, προκαλεί «αναταράξεις» στους ελληνικούς αιθέρες.
Οι «αερομαχίες» ανάμεσα στην εταιρία του Θεόδωρου Βασιλάκη και εκείνη του εκκεντρικού Μάικλ Ο' Λίρι μόνο πρωταπριλιάτικο αστείο δεν θα είναι σε τρεις μήνες, καθώς αναμένονται σφοδρές για την τελική επικράτηση στην κούρσα για το ποιος θα κερδίσει τους περισσότερους επιβάτες (12,5 εκατ. στον ΔΑΑ με στόχο να τους αυξήσουν περαιτέρω) αλλά και έσοδα. Η πρωτιά ως προς την διακίνηση επιβατών αποτελεί για την Ryanair σχεδόν αυτοσκοπό. Κάτι το οποίο επιβεβαίωσε και στην περίπτωση της Ιταλίας, όπου μέσα στην τελευταία τριετία έχει καταφέρει να εκτοπίσει από την πρώτη θέση τον ιταλικό κολοσσό των αερομεταφορών, Alitalia με αιχμή του δόρατος την φθηνή τιμολογιακή πολιτική.
Αν και κανείς δεν γνωρίζει από τώρα τον τελικό νικητή στην Ελλάδα και αν η Aegean Airlines θα έχει την τύχη της Alitalia, οι ομοιότητες και οι διαφορές της ιταλικής με την ελληνική αγορά είναι πολλές.
Όπως και στην πατρίδα της όπερας, η Ryanair «ενορχήστρωσε» την δραστηριότητά της δειλά- δειλά, με δύο αεροσκάφη από το Μπέργκαμο για να φτάσει σήμερα η συγκεκριμένη πόλη να αποτελεί την 3η μεγαλύτερη βάση της με στόλο 15-16 αεροπλάνων - τον Νοέμβριο ανακοίνωσε ότι δημιουργεί βάση έξι αεροπλάνων και στο αεροδρόμιο της Ρώμης, Fumicino, -έτσι και στην χώρα μας άρχισε να δραστηριοποιείται, δημιουργώντας την πρώτη βάση της στα Χανιά το 2010.
Χρειάστηκαν να περάσουν τρία χρόνια ώστε να «επαναφέρει» το πλάνο της για κάθοδο στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη. Και αυτό επειδή το 2010- οπότε και άρχισε να βολιδοσκοπεί το άνοιγμα στην πρωτεύουσα- η διοίκηση της Ryanair αυτοπαγιδεύθηκε στην «επιθετική» στρατηγική που θέλησε να ακολουθήσει, επιβάλλοντας τους «δικούς της όρους» με σημαντικότερο την επιλεκτική μείωση των τελών χρήσης του ΔΑΑ, «Ελευθέριος Βενιζέλος», κάτι που δεν δέχονταν οι άλλες αεροπορικές, αν οι μειωμένες τιμές δεν ίσχυαν για όλους.
Πλέον στόχος της μεγαλύτερης εισβολής της στην Ελλάδα, είναι να «σπάσει» το μονοπώλιο της Aegean Airlines, η οποία μετά την συγχώνευση με την Olympic Air είναι ο απόλυτος κυρίαρχος στην ελληνική αγορά, αλλά και όπως ισχυρίζεται το Νο 2 της ιρλανδικής εταιρίας, Ντέιβιντ Ο' Μπράϊεν, να τονώσει τη μεταφορική ικανότητα σε βασικές αεροπορικές ζεύξεις που δεν εξυπηρετούνται όπως πρέπει και να κάνει τη μεγάλη ανατροπή στην τιμολογιακή πολιτική, προσφέροντας χαμηλά ναύλα.
Έριξαν το γάντι
Κατά την προσφιλή τακτική της σε σχέση με την αντιμετώπιση των αντιπάλων της, η Ryanair έριξε το... γάντι στην Aegean Airlines σχετικά με το ότι η «κάθοδός» της στην πρωτεύουσα θα σηματοδοτήσει το τέλος του (άτυπου) μονοπωλίου της Aegean στην Ελλάδα. Μάλιστα, όπως τόνισε και ο κ. Ο' Μπράϊεν «η εξαγορά της Olympic Air από την Aegean οδήγησε τις τιμές προς τα πάνω και μείωσε τις διαθέσιμες θέσεις».
Από την άλλη, η διοίκηση της ελληνικής εταιρίας κράτησε χαμηλούς τόνους στις ανακοινώσεις της Ryanair, τονίζοντας πως «η δραστηριοποίησή της αποδεικνύει πως ο ανταγωνισμός λειτουργεί», αλλά έσπευσε να υπενθυμίσει με νόημα τις επενδύσεις που έχει κάνει την τελευταία 4ετία, τις προσφορές χαμηλότερων ναύλων, όπως οι GoLight και Flex, αλλά και την αύξηση της σωρευτικής κίνησης κατά 15% στο εσωτερικό το τελευταίο δίμηνο.
Και μπορεί ως προς τα μεγέθη η Ryanair να υπερτερεί με στόλο 301 αεροσκαφών και έσοδα d4,8 δισ. συγκριτικά με την Aegean Airlines (45 αεροπλάνα και έσοδα 0,8 δισ.), όμως, η δεύτερη διαθέτει ισχυρό πλάνο ανάπτυξης, αλλά και ηχηρά ονόματα στο μετοχολόγιό της, όπως ο Αναστάσης Δαυίδ, ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, ο Πάνος Λασκαρίδης κ.α. που την στηρίζουν. Όλα αυτά δείχνουν πως μία σκληρή «μονομαχία» βρίσκεται προ των πυλών.
Θα πέσουν οι τιμές;
Μόττο της Ryanair είναι πως «όπου συνήθως πηγαίνει εκείνη, αυτομάτως μειώνονται και οι τιμές των εισιτηρίων στην αγορά». Κάτι τέτοιο αποτελεί ζητούμενο ειδικά σε μια δύσκολη εποχή για τα εισοδήματα των πολιτών. Γι' αυτό και εκπρόσωποι της αγοράς τάσσονται υπέρ του ανταγωνισμού.
Ήδη οι Ιρλανδοί ανακοίνωσαν προσφορές για εισιτήρια που ξεκινούν από d12 για το εσωτερικό και 25 για το εξωτερικό (για κρατήσεις που γίνονταν ως 20/1 και 16/1), όταν η Aegean μέχρι πρότινος κοστολογούσε ένα εισιτήριο (για 16/1) από Αθήνα προς Ρόδο στα d75,6, προς Θεσσαλονίκη d87,6 και προς Χανιά d101,6. Μετά την ανακοίνωση της Ryanair για τα εισιτήρια των d12 όμως, η Aegean «απάντησε» κατεβάζοντας τα εισιτήρια για προορισμούς όπως η Ρόδος, η Θεσσαλονίκη και τα Χανιά στα d9, σε προορισμούς δηλ. με αυξημένη επιβατική κίνηση. Μια κίνηση που από πολλούς ερμηνεύτηκε ως πρώτο «σημάδι» ανησυχίας για τυχόν επέλαση της Ryanair. Το ερώτημα είναι βέβαια, για ποιο λόγο η Aegean μέχρι πρότινος δε μείωνε τις τιμές και έπρεπε να έρθει η ιρλανδική εταιρία για να «αντιδράσει» άμεσα. Μήπως άραγε τα περιθώρια κέρδους ήταν μεγάλα;
Όπως και να έχει, ο ανταγωνισμός τους επόμενους μήνες θα γίνει ακόμη εντονότερος, καθώς το σίγουρο είναι πως η Aegean δεν θέλει να χάσει την «πρωτοκαθεδρία» στα μερίδια αγοράς. Κύκλοι της αγοράς μιλούν, άλλωστε, για «κρυφές» χρεώσεις στα τιμολόγια της Ryanair, που τελικά ανεβάζουν πολύ το κόστος για τους επιβάτες. Όπως για παράδειγμα το κόστος της βαλίτσας που διαμορφώνεται στα 15-45 ευρώ ανάλογα με το βάρος της, τον αριθμό αποσκευών, η προεπιλογή θέσης που χρεώνεται από d5-10, η χρέωση βρέφους με d30, η μεταφορά μουσικών οργάνων με d50 κ.α.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου