Ήρθε, έφυγε και άφησε συντρίμμια. Τέτοια ένταση είχε να δημιουργηθεί στην εγχώρια αεροπορική αγορά από το 2009, οπότε και αποκρατικοποιήθηκε η Ολυμπιακή Αεροπορία.
Η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair κατέθεσε την πρότασή της για τη “διάσωση” του ελληνικού τουρισμού.
Ωστόσο, αυτή περιείχε “φαρμακερά βέλη” κατά του αεροδρομίου “Ελ. Βενιζέλος”, της Aegean Airlines, αλλά και του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων. Όλοι αντέδρασαν εντόνως.
Το αεροδρόμιο των Aθηνών έκανε λόγο για «κανιβαλισμό» της υπάρχουσας αεροπορικής κίνησης από τη Ryanair, ενώ οι ελληνικές εταιρείες επισήμαναν ότι “είναι ανοιχτές μεν στον ανταγωνισμό, φτάνει η ιρλανδική εταιρεία να συμμετάσχει με ίδιους όρους”.
Η Ryanair αναπτύσσεται δυσανάλογα από τα μεγέθη της αγοράς
Που βρίσκεται η αλήθεια; Όπως συνήθως, κάπου στη μέση. Η ιρλανδική Ryanair έχει επενδύσει σε ένα τελείως διαφορετικό μοντέλο από τις παραδοσιακές εταιρείες, όπως η Lufthansa, η Air France και η Aegean.
Προσπαθεί να μην χρησιμοποιεί μητροπολιτικά αεροδρόμια, αλλά περιφερειακά, ελέω χαμηλών τελών, ζητώντας παράλληλα επιδοτήσεις από τουριστικούς φορείς και επιμελητήρια.
Τα ίδια κάνει στην Ελλάδα, τα ίδια στην Ισπανία και την Ιταλία. Παίρνοντας επιχορηγήσεις και κίνητρα, μπορεί να προσφέρει χαμηλά ναύλα, με αποτέλεσμα την εκτόξευση της επιβατικής κίνησης. Μόνο στην Ελλάδα, τα 3 τελευταία χρόνια, έχει μεταφέρει πάνω από 2 εκατ. επιβάτες.
Η εταιρεία αναπτύσσεται σε τέτοιο βαθμό (πρόσφατα παρήγγειλε 175 Boeing 737-800), με αποτέλεσμα να διεκδικεί την πρωτοκαθεδρία στην Ευρώπη. Ωστόσο, αρκετοί την κατηγορούν ότι, όπου πηγαίνει, αφήνει πίσω “καμμένη γη”. Για παράδειγμα, στη Θεσσαλονίκη ανάγκασε έμμεσα άλλες εταιρείες να εγκαταλείψουν, την πόλη, το χειμώνα.
Μεγάλος στόχος της Ryanair δεν είναι τόσο τα περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία είναι όντως “φιλέτο” το καλοκαίρι, αλλά το αεροδρόμιο της Αθήνας. Η Αθήνα χάνει διαρκώς επιβάτες και ανταγωνιστικότητα, ελέω της απόσβεσης που πρέπει να κάνουν οι μέτοχοι ως το 2026, κρατώντας τα τέλη σε συγκεκριμένα επίπεδα.
Βλέποντας το “Ελ. Βενιζέλος” να αιμορραγεί, η Ryanair θέλει να εκμεταλλευτεί την προνομιακή θέση της Αθήνας και τη γειτνίαση με τα νησιά. Ωστόσο, οι όροι που θέτει κρίνονται αποικιοκρατικοί από την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Αθήνας, πέρα από το γεγονός ότι ενδέχεται να οδηγήσει σε φυγή άλλων εταιρειών.
Όπως είναι φυσικό, την πιθανή δυναμική επέκταση της Ryanair στην Ελλάδα, δεν βλέπουν με “καλό μάτι” και οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, δεδομένου ότι ο ιρλανδικός αερομεταφορέας είναι πιο ανταγωνιστικός, τόσο σε αριθμό αεροσκαφών, όσο και σε επίπεδο ναύλων.
“Εμείς μπορούσε σε 3 χρόνια θα σας φέρουμε 10 εκατ. επιβάτες. Εσείς αυτό που έχετε να κάνετε είναι να μειώσετε τα υπέρογκα τέλη στο αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο αποτελεί ένα κακό μοντέλο αποκρατικοποίησης”, ανέφερε, στην χθεσινή συνέντευξη τύπου, ο chief operating officer της Ryanair, Michael Cawley.
O κ. Cawley δεν σταμάτησε εκεί: “Ο μέσος όρος εισιτηρίου της Ryanair είναι 50 ευρώ, της Aegean Airlines 102 ευρώ. Από την δραστηριοποίηση της Ryanair στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι οι επιβάτες είχαν όφελος 72 εκατ. ευρώ, εξαιτίας των χαμηλών μας ναύλων, σε σύγκριση με τους εγχώριους αερομεταφορείς”.
H Ryanair επιδίωξε συνάντηση με εκπροσώπους της ελληνικής κυβέρνησης, οι οποίοι έχουν πρώτα κατά νου την στήριξη των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών και δευτερευόντως οποιασδήποτε άλλης εταιρείας.
Πάντως, η Ryanair δεν “μάσησε” τα λόγια της ούτε στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, τονίζοντας ότι με τον τρόπο που παραχωρούνται (ομαδοποίηση) θα οδηγήσει σε αύξηση τελών, άρα σε μείωση πτήσεων.
Κατά των εξαγγελιών της Ryanair και η (ΟΣΠΑ)
Μετά το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», τις εγχώριες αεροπορικές εταιρείες, τώρα και οι εργαζόμενοι της Ολυμπιακής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ) τάσσονται κατά των εξαγγελιών της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας Ryanair για τη «διάσωση» του ελληνικού τουρισμού.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση της ΟΣΠΑ έχει ως εξής:
«Τρία χρόνια μετά το κλείσιμο της Ολυμπιακής Αεροπορίας και της πώλησης των δραστηριοτήτων και των δικαιωμάτων της στους ιδιώτες, έρχονται οι σωτήρες από μακριά να μας πουν ότι εάν επιδοτηθούν μπορούν να μας σώσουν.
Η έλλειψη μιας σοβαρής πολιτικής που θα στοχεύει στην εξυπηρέτηση των Ελλήνων πολιτών, του απόδημου ελληνισμού και του τουρισμού αφήνει περιθώρια στον κάθε «επενδυτή» μικρό ή μεγάλο, να λειτουργεί με όποιον τρόπο θέλει, να κάνει «αρπαχτές» καταστρατηγώντας κάθε εργασιακό κανόνα.
Η αεροπορική αγορά της χώρας μας αντέχει μια μεγάλη αεροπορική εταιρεία, με μακρόχρονο σχεδιασμό, με στόχο να εξυπηρετεί τα ακριτικά νησιά, τις 10 μεγάλες πόλεις της χώρας, τον απόδημο ελληνισμό (σήμερα για να πας Αμερική, Αυστραλία, Νοτιο-Αφρικανική Ένωση πρέπει να περάσεις από Κωνσταντινούπολη ή κάποια πόλη της Ευρώπης) και φυσικά τον τουρισμό. Πρέπει αυτή η εταιρεία να είναι το εργαλείο για να μειώνει τους ναύλους «από και προς» την χώρα μας και όχι να λειτουργεί αποκλειστικά για το κέρδος, την γρήγορη απόσβεση και μετά «…. μην τον είδατε…».
Η ίδια πολιτική πρέπει να εφαρμοστεί και για τα αεροδρόμια, για να μην έρθουμε πάλι μετά από 5 χρόνια να λέμε ότι πρέπει να επιδοτούνται οι ιδιώτες διαχειριστές για να λειτουργούν και τους 12 μήνες του χρόνου.
Το έργο το έχουμε ξαναζήσει. Αυτά τα σχέδια τα χαρακτηρίζουμε ως ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ».
ti thelei i ospa kai milaei re,den pane lew egw na g.....
ΑπάντησηΔιαγραφή