Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2013

Με πορτογαλική συνταγή... η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων στην Ελλάδα;




Ως το τέλος Φεβρουαρίου, εφόσον πρώτα τακτοποιηθούν σημαντικές εκκρεμότητες που παραμένουν, αναμένεται να προχωρήσει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου στην προκήρυξη των διαγωνισμών για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, όπως αναφέρει το euro2day.gr.

Οι περιφερειακοί αερολιμένες της Ελλάδας, μέσω των οποίων εξυπηρετείται το ήμισυ της εισερχόμενης κίνησης στη χώρα, συγκεντρώνουν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς μεταξύ των ενδιαφερομένων που έχουν εκδηλώσει την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στο εγχείρημα αποκρατικοποίησης περιλαμβάνονται η ισπανικών συμφερόντων Hochtief, η γερμανική Fraport, η γαλλική Vinci αλλά και η αργεντίνικη Corporacion America.

Πρόκειται για εταιρείες που σχεδόν στο σύνολό τους συμμετείχαν στο πρόσφατο εγχείρημα πώλησης των αεροδρομίων της Πορτογαλίας, που κατέληξαν στη γαλλική κατασκευαστική Vinci.

Με 3 δισ. ευρώ ο γαλλικός όμιλος ανέλαβε τη διαχείριση δέκα πορτογαλικών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων, πλην των αεροδρομίων στην ηπειρωτική χώρα, και εκείνων που βρίσκονται στα νησιά Μαδέρα και Αζόρες.


Μεγάλα - μεσαία και μικρά

Τα σχέδια του υπουργείου Ανάπτυξης περιλαμβάνουν την πώληση ενός αριθμού αεροδρομίων, ο οποίος, ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα υπάρξει, θα κινείται από 13 έως 22.


Σχεδόν βέβαιο θεωρείται ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον για τα 13 μεγάλα αεροδρόμια, δηλαδή γι' αυτά που εξυπηρετούν περισσότερους από 250.000 επιβάτες τον χρόνο. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Ρόδου, Χανίων, Κέρκυρας και Κω που εξυπηρετούν περισσότερους από 1 εκατομμύριο επιβάτες, ενώ την ομάδα συμπληρώνουν τα μεσαία αεροδρόμια: Ζάκυνθος, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Μύκονος, Σάμος, Κεφαλονιά, Άκτιο και Καβάλα, τα οποία σε ετήσια βάση έχουν επιβατική κίνηση που κυμαίνεται από 250.000 έως 1 εκατ. επιβάτες.

Επιπλέον, εκτιμάται ότι, υπό προϋποθέσεις, ενδιαφέρον μπορεί να υπάρξει και για αεροδρόμια που έχουν μικρότερη επιβατική κίνηση, δηλαδή από 75.000 έως 250.000 επιβάτες τον χρόνο. Σε αυτά περιλαμβάνονται: Σκιάθος, Αλεξανδρούπολη, Χίος, Κάρπαθος, Καλαμάτα, Λήμνος, Ιωάννινα, Νέα Αγχίαλος και Άραξος.

Το ΤΑΙΠΕΔ θα δημιουργήσει δύο ή τρεις ομάδες αεροδρομίων με γεωγραφικά χαρακτηριστικά, στις οποίες θα εντάσσονται αερολιμένες από όλες τις ομάδες. Ο χρόνος εκχώρησης των αεροδρομίων μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 50 έτη. Η μεγάλη διάρκεια της σύμβασης θεωρείται απαραίτητη προκειμένου η παραχώρηση να είναι αποδοτική για τους επενδυτές, χωρίς τα αεροδρόμια να γίνουν ακριβά για τους χρήστες. Χαρακτηριστική περίπτωση όπου η μείωση του συμβατικού χρόνου είχε ως αποτέλεσμα την εκτόξευση των χρεώσεων είναι το αεροδρόμιο της Αθήνας, για το οποίο εδώ και καιρό έχει ξεκινήσει συζήτηση για χρονική επέκταση της σύμβασης, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Το συμβατικό αντάλλαγμα για την παραχώρηση θα προβλέπει αρχικό εφάπαξ τίμημα αλλά και ετήσιες πληρωμές αναλόγως κερδών και εσόδων.

Το κράτος θα εξακολουθήσει να είναι ο ιδιοκτήτης των αεροδρομίων, στα οποία θα ασκεί την εποπτεία και τον έλεγχο. Από την πλευρά τους, οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν τη διαχείριση αλλά και το κόστος των επενδύσεων για την ενίσχυση των υποδομών, που τα επόμενα 3 - 4 χρόνια αναμένεται ότι θα διαμορφωθούν σε περίπου 225 εκατ. ευρώ.


Οι εκκρεμότητες

Σε εκκρεμότητα παραμένει, όμως, ακόμη η σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Αεροδρομίων. Θα πρέπει επίσης να προχωρήσει ο μετασχηματισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ο ρόλος της οποίας θα επικεντρωθεί στην παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας, απέχοντας πλήρως από το ζήτημα της διαχείρισης, την οποία θα αναλάβουν εξ ολοκλήρου οι επενδυτές που θα επιλεγούν.

Σε εκκρεμότητα παραμένει ακόμη και το ζήτημα του αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου, για το οποίο δεν έχει αποφασιστεί αν θα αποτελέσει αντικείμενο ξεχωριστού διαγωνισμού ή αν η κατασκευή του θα ανατεθεί μέσω της ένταξής του σε κάποια από τις ομάδες παραχώρησης. Ο αερολιμένας Ηρακλείου είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ελληνικό αεροδρόμιο και σίγουρα η κατασκευή του συγκεντρώνει ενδιαφέρον. Είναι πάντως βέβαιο ότι το αντικείμενο του έργου θα είναι μειωμένο εν συγκρίσει με τα αρχικά σχέδια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου