Ανατροπές στην εγχώρια αεροπορική αγορά πρόκειται να προκαλέσει ενδεχόμενη απόρριψη από τις ευρωπαϊκές αρχές του αιτήματος εξαγοράς της Olympic Air από την Aegean Airlines. Την απόφαση για εξέταση του αιτήματος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού γνωστοποίησε στις αρχές Νοεμβρίου η αντίστοιχη Ελληνική Αρχή, φέρνοντας στην επιφάνεια ποικίλα σενάρια για το μέλλον των δύο εταιρειών. Σχεδόν δύο μήνες αργότερα, τα μηνύματα από τις Βρυξέλλες δεν είναι και πολύ θετικά για την περίπτωση. Παρά τις ελπίδες και των δύο εταιρειών ότι οι διαφορετικές συνθήκες της ελληνικής αεροπορικής αγοράς θα «ανάψουν» το «πράσινο φως» για τη συμφωνημένη εξαγορά, κύκλοι των Βρυξελλών επισημαίνουν ότι δεν αποκλείεται και αυτή τη φορά η απάντηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού να είναι αρνητική, όπως ήταν και κατά την προηγούμενη προσπάθεια συγχώνευσης.
«Θα ακυρωθούν οι προσπάθειες ετών, ενώ η εταιρεία θα γυρίσει στις ρίζες της με τη μορφή που είχε όταν ξεκίνησε, εάν δεν υλοποιηθεί τελικώς η συμφωνία εξαγοράς της Olympic Air», είχε δηλώσει αμέσως μετά τη συμφωνία των δύο εταιρειών ο πρόεδρος της Aegean Airlines Ευτ. Βασιλάκης. Στην ίδια λογική, ο κ. Βασιλάκης δεν είχε παραλείψει να επισημάνει ότι μπορεί η εξαγορά της Olympic Air να οδηγήσει σε απώλειες θέσεων εργασίας, ωστόσο εάν οι δύο εταιρείες συνεχίσουν να πετούν με τα σημερινά δεδομένα, θα συρρικνωθούν δραματικά, με αποτέλεσμα οι απώλειες σε θέσεις εργασίας να είναι πολύ μεγαλύτερες.
Την ίδια στιγμή, βέβαια, κύκλοι της εταιρείας χαρακτηρίζουν αναμενόμενη εξέλιξη την παραπομπή του αιτήματος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, τονίζοντας ότι θεωρούν τις δύο επιτροπές μέρος του ιδίου συστήματος, ενώ ελπίζουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εξετάσει σε σύντομο χρόνο το αίτημα. Επιμένουν, μάλιστα, στο ζήτημα της ταχύτητας εξέτασης του αιτήματος, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει πολυτέλεια αναμονής σε αυτή τη φάση.
Επιφυλάξεις
Μεγαλύτερη επιφύλαξη επικρατεί στους κόλπους της Olympic Air, καθώς, με βάση τη συμφωνία, η Aegean έχει ήδη καταβάλει 20 εκατ. ευρώ τα οποία σε περίπτωση που δεν προχωρήσει η εξαγορά θα κατευθυνθούν στην απόκτηση του 17% της Olympic Air από την Aegean Airlines. Από την πλευρά της Olympic Air, μάλιστα, εμφανίζονταν, κατά την ανακοίνωση της συμφωνίας, πεπεισμένοι ότι το αίτημα θα εξεταστεί από τις ελληνικές αρχές.
Το διαφορετικό μέγεθος της ελληνικής αεροπορικής αγοράς και η παρουσία και άλλων παικτών στο δίκτυο εσωτερικού (Cyprus, Sky Express, Astra) αποτελούσαν τα βασικά επιχειρήματα της Olympic Air για την εξέταση του αιτήματος από τις ελληνικές αρχές και τη θετική του έκβαση. Ωστόσο, η ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού αποφάσισε –ύστερα από σχετικό αίτημα της αντίστοιχης Ευρωπαϊκής– την παραπομπή του αιτήματος για λόγους διοικητικής συνέχειας (η Ευρωπαϊκή Ε.Α. είχε εξετάσει και το παλαιότερο αίτημα συγχώνευσης). Στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται επίσης και το γεγονός ότι ενδεχόμενη εξαγορά επηρεάζει κι άλλες αγορές πέραν της ελληνικής.
Σε συρρίκνωση και της Olympic Air θα οδηγήσει πιθανή απόρριψη του αιτήματος εξαγοράς, καθώς η εταιρεία, που δραστηριοποιείται κυρίως στην αγορά εσωτερικού και των Βαλκανίων, θεωρείται βέβαιο ότι θα κληθεί να περιορίσει σημαντικά τις συχνότητές της. Αναμενόμενη επίσης εξέλιξη θεωρούν κύκλοι της αγοράς ότι θα είναι η αναστολή των –ελάχιστων που έχουν απομείνει– πτήσεων εκτός Ελλάδος, με εξαίρεση ορισμένους προορισμούς των Βαλκανίων.
Σε περίπτωση, όμως, που η εξαγορά προχωρήσει, η εξοικονόμηση πόρων για την Aegean, ως αποτέλεσμα του περιορισμένου κόστους ανά μονάδα παραγωγής, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 30-35 εκατ. ευρώ σε βάθος 18 μηνών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου