Η αποχώρηση μεγάλων διεθνών αεροπορικών εταιρειών όπως η Delta Airlines και η Singapore Airlines και η περικοπή δρομολογίων από άλλες εταιρείες τη χειμερινή περίοδο αναγκάζουν τη διοίκηση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» να δώσει κίνητρα στους αερομεταφορείς, καθώς τα μηνύματα από την αγορά είναι ιδιαίτερα αποθαρρυντικά.Η επιβατική κίνηση του πρώτου τριμήνου του 2012 είναι κατά 11% χαμηλότερη σε σχέση με το 2011, καθώς χρησιμοποίησαν τον διεθνή αερολιμένα 300.000 λιγότεροι επιβάτες. Παράλληλα, η πολιτική ρευστότητα έχει οδηγήσει σε μαζικές ακυρώσεις ταξιδιών και τουριστικών πακέτων, με αποτέλεσμα οι αερογραμμές να βρεθούν προ εκπλήξεως, εν όψει, μάλιστα, των νέων εκλογών. Η διοίκηση του αεροδρομίου αναμένει το κλείσιμο του δεύτερου τριμήνου προκειμένου να κάνει οικονομικές προβολές και εκτίμηση του κινδύνου, αφού θα έχει καλύτερη εικόνα της εξέλιξης της σεζόν και των forward bookings. «Υπάρχει ανησυχία. Ηδη από την επόμενη ημέρα των εκλογών κατεγράφη μείωση 50% των κρατήσεων στον τουρισμό» εξηγούν πηγές του Διεθνούς Αερολιμένα. Ο Διεθνής Αερολιμένας αναμένει το Slot Conference του Ιουνίου για να δει πώς προσανατολίζονται να δραστηριοποιηθούν οι αερογραμμές τη χειμερινή σεζόν 2012-2013. «Τότε θα ξέρουμε πολύ συγκεκριμένα τι θα γίνει. Τα μηνύματα που στέλνει η αγορά δείχνουν ότι ο χειμώνας θα είναι πολύ χειρότερος και σίγουρα θα είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος» εξηγούν πηγές της εταιρείας.
Κίνητρα για τη χειμερινή περίοδο
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος» η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα επεξεργάζεται την παροχή κινήτρων στις αερογραμμές και για τη χειμερινή περίοδο, τα οποία θα ανακοινωθούν τον Ιούνιο και θα είναι σε κάποιον βαθμό παρεμφερή με αυτά της θερινής περιόδου, αλλά με κάποιες διαφοροποιήσεις. Οπως αναφέρουν πηγές του «Ελ. Βενιζέλος», πρόκειται για μια προσπάθεια οικονομικής ελάφρυνσης των εταιρειών για τη διατήρηση της παρουσίας τους και τη βοήθεια των αερομεταφορέων που χρησιμοποιούν ως βάση την Αθήνα. Επίσης, παρατηρούν ότι οι αποχωρήσεις αερογραμμών και οι επερχόμενες μειώσεις δρομολογίων είναι φαινόμενα που συσχετίζονται με πολλούς παράγοντες. Ο βασικότερος, όπως λένε, είναι το υψηλό κόστος του καυσίμου, που οδηγεί τις εταιρείες σε αναπροσαρμογή δρομολογίων, αφού δεν αφήνει πια μεγάλα περιθώρια αποδόσεων και οδηγεί αναπόφευκτα σε ζημιές.
Επίσης, περιπτώσεις αποχωρήσεων από την Αθήνα όπως των Singapore Airlines, Thai Airways και Gulf Air, αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό από άλλες αερογραμμές, που είναι καλά τοποθετημένες στον διεθνή χάρτη. «Ο ανταγωνισμός κάνει τις εταιρείες να μειώνουν τους ναύλους, σε μια προσπάθεια αύξησης του όγκου των πτήσεων» λένε.
Οπως επισημαίνουν κύκλοι του «Ελ. Βενιζέλος» ίσως το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποχώρησης από την Αθήνα είναι η επερχόμενη φυγή της Delta, η οποία παρουσιάζει υψηλούς συντελεστές πληρότητας, αλλά και σοβαρό πρόβλημα οικονομικής απόδοσης των πτήσεων, αφού ο ανταγωνισμός της Lufthansa και της Swiss – μέσω Φραγκφούρτης και Γενεύης, αντίστοιχα -, σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής των καυσίμων, μείωσε τις αποδόσεις της πτήσης Αθήνα – Νέα Υόρκη.
Οι αρνητικοί παράγοντες
Παράλληλα, αναφέρονται σε έναν «συνδυασμό αρνητικών γεγονότων». Ο πρώτος είναι η κατρακύλα της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, που έχει συμπαρασύρει και το brand name της χώρας. Ο δεύτερος είναι η ραγδαία μείωση της ζήτησης αεροπορικών υπηρεσιών από τους Ελληνες, οι οποίοι έχουν χάσει μεγάλο μέρος των εισοδημάτων τους, αλλά και από τους ξένους, λόγω της μη ελκυστικότητας της Ελλάδας. Επίσης, εξηγούν ότι καταγράφεται μεγάλη μείωση στο business travel, αφού οι επιχειρήσεις περικόπτουν τις σχετικές δαπάνες.
Πού πηγαίνουν
* Η Singapore αποχωρεί τον Οκτώβριο από την Αθήνα λόγω των χαμηλών επιδόσεων των δρομολογίων, κρατά στην περιοχή τη σύνδεση με το Ντουμπάι και την Κωνσταντινούπολη και παραπέμπει τους ταξιδιώτες σε μέλη της Star Alliance, όπως η Lufthansa και οι Turkish Airlines.
* Η Delta μετατρέπει το μόνιμο δρομολόγιο Αθήνα – Νέα Υόρκη σε εποχικό, αφού σταματά τη σύνδεση τον Οκτώβριο και παραπέμπει τους ταξιδιώτες από και προς Αμερική στο «περιεκτικό δίκτυο πτήσεων που εκτελούνται από τους συνεργάτες κοινοπραξίας της Delta, εταιρείες Air France και Alitalia από την Ελλάδα στους κόμβους τους σε Παρίσι και Ρώμη».
* Η TAP η οποία είχε ξεκινήσει τη σύνδεση Αθήνα – Λισαβόνα τον Ιούνιο του 2011, θα σταματήσει τον Οκτώβριο το απευθείας δρομολόγιο, αφού και οι δύο χώρες τελούν σε ύφεση.
* Η Thai Airways έχει ήδη φύγει από τη χώρα και συνδέεται με την Αθήνα κυρίως μέσω Κωνσταντινούπολης και Παρισιού.
* Η Gulf Air έχει σταματήσει το δρομολόγιο Αθήνα – Μπαχρέιν. Η σύνδεση γίνεται πλέον μέσω Καΐρου, Κωνσταντινούπολης, Ντουμπάι, Ντόχα και Αμπου Ντάμπι.
Υψηλά τα τέλη για τις εταιρείες
Στην τουριστική πολιτική της γείτονος αποδίδεται η γιγάντωση των Τουρκικών Αερογραμμών
Η ύφεση στην Ελλάδα άνοιξε και µια µεγάλη συζήτηση για τα τέλη του αεροδροµίου, τα οποία κρίνονται από τις αερογραµµές ως υψηλά. Στελέχη της εταιρείας απαντούν ότι τα τέλη αποτελούν το 7%-10% του λειτουργικού κόστους των αεροπορικών εταιρειών. «Και τα προηγούµενα χρόνια είχαµε τα ίδια τέλη, όµως είχαµε και ανάπτυξη. Και προφανώς οι επιδόσεις ήταν διαφορετικές και δεν επηρεάζονταν από τα τέλη, αλλά από την άνθηση της οικονοµίας και την ανάπτυξη της Ευρώπης γενικότερα» συνεχίζουν.
«Τα τέλη αποτελούν ένα ανελαστικό τμήμα του κόστους λειτουργίας των εταιρειών, οι οποίες όμως δεν μπορούν να επηρεάσουν κανέναν άλλο εξωτερικό κοστογόνο παράγοντα, όπως η διάλυση της Αθήνας, η έλλειψη τουριστικής πολιτικής και η αύξηση του καυσίμου. Γι’ αυτό και στρέφουν τη συζήτηση εκεί» εξηγούν.
Στις επικρίσεις ότι η Αθήνα χάνει τον ρόλο του αεροπορικού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο, στελέχη του αερολιμένα απαντούν ότι «τα hubs δημιουργούνται από τις αερογραμμές και όχι από τα αεροδρόμια».
Μάλιστα, εξηγώντας την ανάδυση της Κωνσταντινούπολης, τονίζουν τη γιγάντωση των Τουρκικών Αερογραμμών, οι οποίες επιδοτούνται παχυλά από το τουρκικό Δημόσιο, αφού δεν μετέχει στην ΕΕ και δεν διέπεται από τους περιορισμούς της. «Η ανάδυση της Τουρκίας έχει να κάνει με τη συνολική τουριστική πολιτική της χώρας. Εμείς δεν έχουμε καμία τέτοια αντίστοιχη δυνατότητα» εξηγούν κύκλοι του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Του Αχιλλέα Χεκίμογλου
Το ΒΗΜΑ,Κυριακή 20/05/2012
Κίνητρα για τη χειμερινή περίοδο
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος» η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα επεξεργάζεται την παροχή κινήτρων στις αερογραμμές και για τη χειμερινή περίοδο, τα οποία θα ανακοινωθούν τον Ιούνιο και θα είναι σε κάποιον βαθμό παρεμφερή με αυτά της θερινής περιόδου, αλλά με κάποιες διαφοροποιήσεις. Οπως αναφέρουν πηγές του «Ελ. Βενιζέλος», πρόκειται για μια προσπάθεια οικονομικής ελάφρυνσης των εταιρειών για τη διατήρηση της παρουσίας τους και τη βοήθεια των αερομεταφορέων που χρησιμοποιούν ως βάση την Αθήνα. Επίσης, παρατηρούν ότι οι αποχωρήσεις αερογραμμών και οι επερχόμενες μειώσεις δρομολογίων είναι φαινόμενα που συσχετίζονται με πολλούς παράγοντες. Ο βασικότερος, όπως λένε, είναι το υψηλό κόστος του καυσίμου, που οδηγεί τις εταιρείες σε αναπροσαρμογή δρομολογίων, αφού δεν αφήνει πια μεγάλα περιθώρια αποδόσεων και οδηγεί αναπόφευκτα σε ζημιές.
Επίσης, περιπτώσεις αποχωρήσεων από την Αθήνα όπως των Singapore Airlines, Thai Airways και Gulf Air, αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό από άλλες αερογραμμές, που είναι καλά τοποθετημένες στον διεθνή χάρτη. «Ο ανταγωνισμός κάνει τις εταιρείες να μειώνουν τους ναύλους, σε μια προσπάθεια αύξησης του όγκου των πτήσεων» λένε.
Οπως επισημαίνουν κύκλοι του «Ελ. Βενιζέλος» ίσως το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποχώρησης από την Αθήνα είναι η επερχόμενη φυγή της Delta, η οποία παρουσιάζει υψηλούς συντελεστές πληρότητας, αλλά και σοβαρό πρόβλημα οικονομικής απόδοσης των πτήσεων, αφού ο ανταγωνισμός της Lufthansa και της Swiss – μέσω Φραγκφούρτης και Γενεύης, αντίστοιχα -, σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής των καυσίμων, μείωσε τις αποδόσεις της πτήσης Αθήνα – Νέα Υόρκη.
Οι αρνητικοί παράγοντες
Παράλληλα, αναφέρονται σε έναν «συνδυασμό αρνητικών γεγονότων». Ο πρώτος είναι η κατρακύλα της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, που έχει συμπαρασύρει και το brand name της χώρας. Ο δεύτερος είναι η ραγδαία μείωση της ζήτησης αεροπορικών υπηρεσιών από τους Ελληνες, οι οποίοι έχουν χάσει μεγάλο μέρος των εισοδημάτων τους, αλλά και από τους ξένους, λόγω της μη ελκυστικότητας της Ελλάδας. Επίσης, εξηγούν ότι καταγράφεται μεγάλη μείωση στο business travel, αφού οι επιχειρήσεις περικόπτουν τις σχετικές δαπάνες.
Πού πηγαίνουν
* Η Singapore αποχωρεί τον Οκτώβριο από την Αθήνα λόγω των χαμηλών επιδόσεων των δρομολογίων, κρατά στην περιοχή τη σύνδεση με το Ντουμπάι και την Κωνσταντινούπολη και παραπέμπει τους ταξιδιώτες σε μέλη της Star Alliance, όπως η Lufthansa και οι Turkish Airlines.
* Η Delta μετατρέπει το μόνιμο δρομολόγιο Αθήνα – Νέα Υόρκη σε εποχικό, αφού σταματά τη σύνδεση τον Οκτώβριο και παραπέμπει τους ταξιδιώτες από και προς Αμερική στο «περιεκτικό δίκτυο πτήσεων που εκτελούνται από τους συνεργάτες κοινοπραξίας της Delta, εταιρείες Air France και Alitalia από την Ελλάδα στους κόμβους τους σε Παρίσι και Ρώμη».
* Η TAP η οποία είχε ξεκινήσει τη σύνδεση Αθήνα – Λισαβόνα τον Ιούνιο του 2011, θα σταματήσει τον Οκτώβριο το απευθείας δρομολόγιο, αφού και οι δύο χώρες τελούν σε ύφεση.
* Η Thai Airways έχει ήδη φύγει από τη χώρα και συνδέεται με την Αθήνα κυρίως μέσω Κωνσταντινούπολης και Παρισιού.
* Η Gulf Air έχει σταματήσει το δρομολόγιο Αθήνα – Μπαχρέιν. Η σύνδεση γίνεται πλέον μέσω Καΐρου, Κωνσταντινούπολης, Ντουμπάι, Ντόχα και Αμπου Ντάμπι.
Υψηλά τα τέλη για τις εταιρείες
Στην τουριστική πολιτική της γείτονος αποδίδεται η γιγάντωση των Τουρκικών Αερογραμμών
Η ύφεση στην Ελλάδα άνοιξε και µια µεγάλη συζήτηση για τα τέλη του αεροδροµίου, τα οποία κρίνονται από τις αερογραµµές ως υψηλά. Στελέχη της εταιρείας απαντούν ότι τα τέλη αποτελούν το 7%-10% του λειτουργικού κόστους των αεροπορικών εταιρειών. «Και τα προηγούµενα χρόνια είχαµε τα ίδια τέλη, όµως είχαµε και ανάπτυξη. Και προφανώς οι επιδόσεις ήταν διαφορετικές και δεν επηρεάζονταν από τα τέλη, αλλά από την άνθηση της οικονοµίας και την ανάπτυξη της Ευρώπης γενικότερα» συνεχίζουν.
«Τα τέλη αποτελούν ένα ανελαστικό τμήμα του κόστους λειτουργίας των εταιρειών, οι οποίες όμως δεν μπορούν να επηρεάσουν κανέναν άλλο εξωτερικό κοστογόνο παράγοντα, όπως η διάλυση της Αθήνας, η έλλειψη τουριστικής πολιτικής και η αύξηση του καυσίμου. Γι’ αυτό και στρέφουν τη συζήτηση εκεί» εξηγούν.
Στις επικρίσεις ότι η Αθήνα χάνει τον ρόλο του αεροπορικού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο, στελέχη του αερολιμένα απαντούν ότι «τα hubs δημιουργούνται από τις αερογραμμές και όχι από τα αεροδρόμια».
Μάλιστα, εξηγώντας την ανάδυση της Κωνσταντινούπολης, τονίζουν τη γιγάντωση των Τουρκικών Αερογραμμών, οι οποίες επιδοτούνται παχυλά από το τουρκικό Δημόσιο, αφού δεν μετέχει στην ΕΕ και δεν διέπεται από τους περιορισμούς της. «Η ανάδυση της Τουρκίας έχει να κάνει με τη συνολική τουριστική πολιτική της χώρας. Εμείς δεν έχουμε καμία τέτοια αντίστοιχη δυνατότητα» εξηγούν κύκλοι του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Του Αχιλλέα Χεκίμογλου
Το ΒΗΜΑ,Κυριακή 20/05/2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου